Розташування Горянської ротонди. |
Горяни– передмістя Ужгорода, яке раніше було окремим селом. Назва населеного пункту походить від слова "горяни” – гірські мешканці. ГОРЯНСЬКА РОТОНДА (ХІІст) – одна з найцінніших пам’ятокхрамової архітектури України, своїм значенням та віком поступається хіба що Софії Київській(збудована Ярославом Мудрим у 1011р. ) . Ротонда унікальна тим, що є шестигранною. Церков такої рідкісної форми у світі - одиниці. *«rotunda» з італ. – кругла будова |
Вище храму знаходяться руїни «не то замку, не то укріпленого палацу», які в народі називають«городисько». Існують легенди, які розповідають, що тут колись існував монастир, тому залишки оборонних валів та мурів могли належати ченцям. Однак декотрі історики вважають їх останками давнього Ужгородського замку, а ротонду святої Анни – замковим храмом. Вперше цю думку висловив Карл Месарош ще на початку ХХ століття. Микола Антал у 1926 році проводив у Горянах розкопки. На основі їх результатів він стверджував, що залишки мурів є останками древнього Ужгородського укріплення, який він називає Ужанським Староградом (Ungovar) на противагу нинішньому, який він називав Новоградом (Ungujvar). На доказ правильності своєї думки він приводить знайдені тут багато років тому сотні черепів під коріннями поваленого бурею горіха, німого свідка жорстоких боїв, які колись проходили під стінами замку. Його думку розділяв Іриней Кондратович, з тією тільки різницею, що Горяни вважав другим місцем розташування Ужгородського замку, а нинішнє – вже третім. В багатьох історичних документах тієї епохи теперішній замок справді називають Новоградом, зокрема в дарчій грамоті Єгерської капітули (1248 р.), і в дарчій грамоті Будинської капітули (1250 р.). Цікаво, що за останні тисячу років ріка Уж настільки часто міняла своє русло, що встановити її точний напрямок у часи заснування укріплення старого Ужгорода практично неможливо. Натомість виявлено та зафіксовано в історичних документах наявність великої кількості так званих мертвих русел (по угорськи – morotva), якими колись протікала неспокійна ріка, а потім залишила їх, проклавши собі новий шлях. Подібне мертве русло виявлено і в Горянах. |
Дата будівництва церкви св.Анни |
1) Старовинну святиню відкрили для світу відносно недавно й майже випадково. 1879 року в невеличкому селі Горянах у напівзабутій церкві Св. Анни почалися ремонтні роботи. Раптом один із майстрів помітив, як із-під старої штукатурки з'являються на світ кольорові фрески. У той час Закарпаття входило до складу Австро-Угорської імперії, тому, коли про знахідку стало відомо, сюди терміново прибули спеціалісти з Будапешта. Дослідники були шоковані, оглядаючи старовинні настінні розписи, адже тільки попередній аналіз горянських фресок засвідчив, що їх намальовано в XIV— XV століттях. Науковці розпочали детальне вивчення пам'ятки, тут побували численні наукові експедиції. Таким чином, церква з околиці Ужгорода стала відома на всю Європу. Після проведеної реставрації церкви у 1911 році, тодішні вчені змогли побачити матеріал з якого зведено стіни ротонди. Схожість матеріалу побудови із матеріалом замкових романських стін привело їх до одного висновку Горянська церква відноситься до Х-ХІ ст. 2) - У 1921 році виходить публікація дослідника М.Новаківського, де стверджується про візантійський вплив на архітектурний стиль церкви. 3) Наприкінці 60-х років угорські дослідники (В.Гервес-Молнар) особливо зацікавилися ротондами Панонії. Вони зробили узагальнюючі дослідження і дійшли до висновку, що Горянська ротонда має близьких «родичів» серед двох ротонд в угорських селах Кісомбор, Корчо. Однакові геометричні форми, будівельний матеріал все це навело на думку об'єднати ці три церкви в один архітектурний ряд і сміливо говорити ПРО ДАТУ ПОБУДОВИ - ХІ СТ. Про участь у створенні Горянської ротонди майстрів візантійського походження говорить те, що вона побудована не з традиційного у ті часи для культових споруд дерева, а з цегли – плінфи 30х17х4,5см.Такі цегли використовували у Візантії до 15ст. Пізніше вже використовували цегли сучасного розміру. |
Архітектура Горянської ротонди. |
Сьогодні Горянська церва Св. Анни це шестикутна будова в товщу стін якої врізано шість навпівкруглих ніш із трьома вікнами, зверху на будові лежить полегшений тамбур із шістьма вікнами. Горянська ротонда унікальна тим, що є шестигранною. Храмів такої рідкісної форми у світі — одиниці. У зв'язку із цим існує цікавий переказ про те, що храм може очистити від злих духів і демонічних сил, а також надати людині можливість доторкнутись до Вічності. Базується він на тому, що гексограм, тобто шестигранник — древній астральний символ. Він прийшов із Месопотамії до Іудеї, де став символом Бога Яхве, а потім — до середньовічних християн. Майстри, котрі зводили подібні будівлі в давні віки, вважали, що шестигранник символізує надприродні сили Сонця та Світла, а також Безсмертя та Вічність. Люди вірили: коли хтось стає всередину такого шестигранника, темні сили відступають. |
Друга частина пам'ятки — прямокутний готичний неф, прибудований до ротонди у ХV столітті. У ХVІІІ ст. тут звели велику вежу, а в 1912 р. над західним фасадом церкви була надбудована дерев'яна дзвіниця. Тоді ж були проведені перші реставраційні роботи: укріплені фундаменти ротонди, почищені фрески, зашиті тріщини, споруджено нову шоломоподібну покрівлю. Протягом довгого часу храм належав римо-католицькій громаді, і тільки після 1949-го року перейшов до православних вірни. В 1959 році у дзвіницю влучила блискавка, після чого храм було закрито через аварійний стан. Пізніше церква стала філією Закарпатського краєзнавчого музею. І тільки в 1991 році ротонду передали Мукачівськійгреко-католицькій єпархії. Відтоді тут проводять регулярні богослужіння. Та чи не найпривабливішим є те що внутрішні стіни розписані у ХІІІ ст. художниками в стилі італійськоїранньоренесансної школи Джотто. |
Фрески в Горянах (церкві св.Анни). |
Фрески й нині вражають відвідувачів високою майстерністю виконання й водночас життєвістю персонажів. Учені дотримуються думки, що фрески в Горянах репрезентують епоху раннього Ренесансу й виконані в XIV столітті італійськими майстрами школи Джотто. Технологія їх виконання — це складна методика, що нині вже не застосовується: мокра "свіжа" поверхня при розписуванні всмоктувала в себе 10-сантиметровий шар фарби. Фрески "Благовіщення", "Втеча в Єгипет", "Поклоніння волхвів Христу", "Тайна вечеря", "Христос перед Пілатом", "Шлях на Голгофу", "Розп'яття" та інші вражають простотою й життєвістю їхніх персонажів. Частина фресок збереглася фрагментарно. |
На стінах храму зображено сцени з Нового Заповіту. Головні епізоди життя Ісуса Христа: |
"Благовіщення", – святкують 25 березня. Це сповіщення архангелом Гавриїлом Діві Марії про майбутнє народження від неї Ісуса Христа. Є два варіанти зображення цієї події. Перший це коли Марія почула благословення набираючи воду біля колодязя, другий – коли у момент явища їй ангела вона читала уривок з книги пророка Ісаї з його пророчими словами: «Ось діва в утробі прийме, і народить Сина». Тому Благовіщення Діви Марії іноді зображується з розкритою книгою |
Починаючи принаймні з II століття, Благовіщення розглядалося як перший акт в християнській історії спокутування гріхів, в якому послух Діви Марії врівноважує непослух Єви (тлумачення Іринея Ліонського). Марія стає «нової Євою». У тексті знаменитого гімну Ave maris stella (IX століття) йдеться про те, що ім'я Eva є анаграмою слова Ave, з яким Гавриїл звернувся до «нової Єви». Іншими словами, назвати Єву означало згадати і Марію. Ієронім вивів стислу формулу: «смерть - через Єву, життя - через Марію» . Августин писав: «через жінку - смерть, і через жінку - життя».
|
"Дари волхвів", Згідно з Євангелієм апостола Матвію, волхви жили десь на сході. Вони побачили в небі зірку і зрозуміли, що вона є знаменням. Пішовши за її рухом по небосхилу, вони перетнули кілька держав і прибули в Єрусалим.Там вони звернулися до правлячого царя цієї країни, Ірода, з питанням, де вони можуть побачити тільки що народженого Царя юдейського, очевидно, припускаючи, що правитель повинен бути пов'язаний з ним родинними узами. Золото - це царський дар, який показує, що Ісус був Людиною, який народився, щоб бути Царем; Ладан - це дар священикові, оскільки Ісус прийшов стати новим Вчителем і дійсним Первосвящеником (див. іконографію «Великий Архієрей»); Смирна - це дар тому, хто повинен померти, тому що смирну вживали для бальзамування тіла померлого. Цей дар відсилає до спокутування Христа - одним з епізодів Страстей Господніх, які увінчалися Розп'яттям, буде помазання ніг Спасителя миром, а перед похованням його тіло було помазане запашним складом з смирни і алое. *Вважається, що традиція дарувати подарунки на Різдво була закладена саме Волхвами. |
"Утеча в Єгипет", : описане в Євангелії від Матвія втеча родини Ісуса Христа в Єгипет, щоб уникнути побиття немовлят, оголошеного за вказівкою царя Ірода. Євангельська розповідь про цю подію надзвичайно коротка, більшість подробиць міститься в апокрифічних (таємних, що не увійшли в Біблію) Євангеліях дитинства Ісуса. |
„Тайна вечеря” На Тайній Вечері Христом було встановлено головне таїнство християнської віри -євхаристія (що в перекладі з грецького означає "подяка"), під час якого всі вірні причащаються Тіла і Крові Самого Христа. Без Причастя, вчить Церква, немає істинної християнської життя; по вірі Церкви, в цьому таїнстві відбувається найповніше, наскільки це можливо тільки на землі, з'єднання людини з Богом. *до Леонардо Да Вінчі тайну вечерю зображали просто як вечерю без всякого підтексту. |